5/18/2011

IT’S ALL ABOUT PERSPECTIVE

~ DESCARTES EXPLANATION OF VISION ~

Sve naše senzacije prouzrokovane su stvarima koje nas okružuju. Stimulans kreće od spoljašnjeg objekta, prolazi kroz naše čulne organe i dolazi do mozga, tj. do epifize i tu stvara sliku opaženog objekta. Ta slika je ono čega smo odmah, neposredno svesni. Upravo pomoću te slike, mi crpimo informacije o spoljašnjem svetu. U pitanju je dakle mentalni fenomen, naš predmet misli.

Jednostavno rečeno - mi nemamo pristup opažanom predmetu. Mi imamo direktan pristup samo predstavi o objektu opažanja. Iako Dekart nije prvi koji se bavio reprezentativnom teorijom percepcije, on je svakako prvi koji je ovu teoriju temeljno razradio i koji je uveo jedan radikalan twist, konceptualnu novinu, sugerišući da naša mentalna slika prouzrokovana opažanjem ne mora da ima iste karakteristike kao i objekat čija je ona slika. Dakle, mentalna slika uopšte ne mora da odgovara predmetu.

Čuvena kartezijanska sumnja je direktna posledica ovog i danas aktuelnog shvatanja percepcije. Ako nam objekti spoljašnjeg sveta nisu dostupni direktno, već isključivo preko predstava o njima, mentalnih slika – ko može da nam garantuje i kako možemo da utvrdimo da nešto zaista stoji iza tih slika?

Illustrations taken from Principles of Philosophy by René Descartes (1644)

5 comments:

  1. al si ubola muziku uz temu,svaka cast!!!!! Uf filozofija od ranog jutra:)))) *(meni jutro)

    Želja za učenjem, razvojem i stalnim napretkom je nesto sto nas pokrece.Naš um je vrlo složen sistem,a svest je spoljni nivo uma ,nasa fizička-vidljiva realnost je samo “rezultat’’ untrašnjeg-nevidljivog rada. Svest je nesto sto upravlja nasim culima koja su usmerena ka spoljnom svetu.
    Ovde nije u pitanju samo filozofija ima i psihologije:)))))

    Ono sto ti vidis i sto mislis da vidis ,ne mora da bude isto sto i ja vidim iako posmatramo isti predmet hehehe necu vise ima da kazete kako sam zestoki davez,napolju je divan dan pa uzivajmo:)))

    ReplyDelete
  2. :)))no...no, you are darling!!!!! posto me podstices da razmisljam,a bas sam se ulenjila po tom pitanju:)))

    ReplyDelete
  3. draga imas nagradu kod mene na blogu :-) jer uzivam citajuci tvoje postove :-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...