1/13/2012

ALEKSANDR DEYNEKA

 

portrait-of-a-woman-1922


Pre nekog vremena spominjala sam vam moje otkiće univerzuma (a.k.a. wiki paintings). Svi mi znamo da sam ja jedna prilično temeljna osoba… Ili ne znamo? Uglavnom, jesam. Ergo, moje razgledanje wikipaintingsa krenulo je od slova A.

ALEKRANDR DEYNEKA

in-the-workplace-1925

Aleksandr Aleksandrovich Deyneka (May 20, 1899, Kursk - June 12, 1969, Moscow) was a Soviet Russian painter, graphic artist and sculptor, regarded as one of the most important Russian modernist figurative painters of the first half of the 20th century.

Divna je stvar taj wiki paintings. Klikneš na nečije ime i pred tobom se prostre nečiji čitav opus, i to još hronološki (baš onako kako ga i ja ređam ovde). To ume da bude tako dragoceno, pogotovo kad naiđete na nekog plodnog umetnika, kao što je to slučaj sa Deynekom, pa u samom prelistavanju ukačite milion tanušnih faza i fazica kroz koje je prolazio stvarajući.

Prvo što primetite je kako se diskretno uvlači boja u njegove monohromatske radove (due to the shortage of art supplies, kako kaže wiki). Prigušene boje prate teme koje bira. A teme prate ono što se oko njega zbiva.

in-the-donbas-1925   skiers-1931.jpg!Large tekstilschitsy-1927.jpg!Large running-1933.jpg!Large

Za sovjetsku umetnost in general važi da često hoda na samoj ivici avangarde i kiča “socijalističkog realizma”. Sa Aleksandrom Deynekom ta tanka granica postaje još neuhvatljivija. Motivi i scene koje obrađuje u svojim slikama su nešto što bi se vrlo lako moglo nazvati “dream image” socijalizma, utopija koja je na drugom kraju štapa one tenzije, napetosti i neizvesnosti koja se živi.

Mene njegove slike iz ovog perioda podsećaju na platna koja je moja generacija gledala okačene po školskim holovima i učionicama. Njegov stil, tehnika, kao i moderna estetika koju neguje, zbog koje njegove slike često ume da zaliče na ilustracije u dečijim knjižicama (što ne treba da čudi, s obzirom da se i tim bavio) izdvajaju Deyneku kao autora čija dela opstaju netaknuta uprkos činjenici da se u svojim radovima bavio vrlo pipavim temama, i da se štošta toga promenilo u političkoj svesti naroda ex SSSR-a.

go-to-war-1944.jpg!Large

expanse-1944.jpg!Large

on-the-women-s-meeting-1937.jpg!Large

Kako prolazi vreme, menjaju se i teme. Postaju nešto privatnije i manje angažovane. Boje i dalje pršte na sve strane. Ovo ispod je njegov artwork s kraja 40-tih i početka 50-tih godina prošlog veka.

gladioli-with-rowan-1949 lilac.jpg!Large

day-off-1949.jpg!Large

A onda krajem 50-tih i  početkom 60-tih, na moje ogromno iznenađenje, njegov stil dobija lovely cartoonish twist. Man, I love those! Rasterećeno i raspevano… 60’s all the way.

in-crimea .jpg!HD

gagarin-s-day-in-paris-1962.jpg!Large

basketball-1962.jpg!HalfHD

I na samom kraju pejzaž, kao poslednja faza njegovog opusa.  Krug je završen.

apple-blossom.jpg!Large residence-in-rome-1966.jpg!Large

child-s-drawing


*******************************

I još nešto pre nego što zaključim čitavu ovu sagu.

Mini eye-candy…


Ovo malo blago je njegov crtež iz 1903, koji je
nacrtao sa svoje čitave četiri godine.

Eto zato volim wiki paintings!

PUS PUS :)

*******************************

3 comments:

  1. Mislim da nije ni potrebno da se zaviruje u wiki paintings, sve dok ti imas ovako dobar izbor i ovako lepo uoblicis svojom pricom. Meni su ove slike fantasticne. :)

    ReplyDelete
  2. hvala vam devojke, niste mogle lepse stvari da mi kazete. :)

    <3<3<3

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...