11/27/2010

man and nature

Prirodno lepo vs umetnički lepo

Ne bih sad da vas previše gnjavim sa filozofijom, ali jedna od interesantnijih tema estetike tiče se upravo odnosa prirodno lepog i umetnički lepog.

Znate da ja u principu ne volim tendenciozne i pompezne izjave i slična intelektualna blebetanja, ali me je na moje kopanje po internetu juče specijalno inspirisala jedna Kantova rečenica.

„Priroda je bila lepa kada je u isto vreme izgledala kao umetnost ; a umetnost se može nazvati lepom jedino kada smo svesni da je umetnost , a da nam ipak izgleda kao priroda.”

Bottom line u Kantovoj estetici, ideja lepog predstavljena je kao “svrhovitost bez svrhe”(o božanstvene li teze!).   To bi značilo da naš osećaj zadovoljstva koji prati uživanje u prirodnim lepotama uzrokuje upravo to što nama izgleda KAO da su te prirodne lepote postavljene tu sa NAMEROM da se u njima uživa i da im se divi.

U tom smislu prirodno lepo ima prednost u odnosu na umetnički lepo, s obzirom da je umetničko delo rezultat umetnikove namere. However, postoje slučajevi kada umetnička i prirodna lepota stoje na istoj razini.

To se dešava onda kada priroda na neki način spontanogovori” kroz umetničkog genija.

tumblr_l4kvimgSqj1qa4s0qo1_1280 (1)   

 3395160391_5e5b3738c2_z  Apple-Blossoms

Brazilian-Forest-1864

Cattelya-Orchid-and-Three-Brazilian-Hummingbirds-1871 

   Giant-Magnolias-on-a-Blue-Velvet-Cloth-1890  

 5034000386_5a3e4fbccd

 

Što se mene tiče -razuzdanost i trijumfalna prodornost, samovolja i despotizam, dragocena čulnost i nedvosmisleni sklad postoje kako u jednom tako i u drugom.  Poredak, srazmera i ritam prirode i duha se očigledno međusobno oplemenjuju i neguju, prate i dopunjuju.

5 comments:

  1. kao prava intelektaulka nataknula naochare
    chitala
    a onda ugledala flamingose.
    flaaaamingooosiiiiiii
    #poremecajpaznje ::))

    ReplyDelete
  2. polagala estetiku prosle godine. mnogo mi je znacilo. porasla sam od tog ucenja i polaganja ispita iako su mi svi drvili o besmislu i gnjavazi. ocu jos sadrzajnih sadrzaja ovog tipa na netu. na srpskom. sa slikama. kao mini predavanja. obozavam.

    ReplyDelete
  3. jao jano, koliko ti umes lepo da me hvališ.
    naravano da ću se potruditi da implementiram sadrzaje ovog tipa u blogic. bas mi je bilo lepo dok sam ga pisala. lepo i autenticno. :)

    pus

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...